6% btw voor levering met plaatsing van o.m. zonnepanelen tot eind 2023
De levering met plaatsing van fotovoltaïsche en thermische zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers is in principe onderworpen aan het normale btw-tarief van 21%.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De levering met plaatsing van fotovoltaïsche en thermische zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers is in principe onderworpen aan het normale btw-tarief van 21%. Om tegemoet te komen aan de hoge energieprijzen heeft de federale regering echter beslist om het btw-tarief daarvoor te verlagen naar 6%. De tariefverlaging geldt sinds 01.04.2022 tot en met 31.12.2023 (KB van 27.03.2022 BS 31.03.2022).
De tariefverlaging is wel onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet de levering en installatie gebeuren in/op of in de onmiddellijke nabijheid van de woning in kwestie. Tevens is vereist dat de woning, die enkel of hoofdzakelijk privé gebruikt wordt, minder dan 10 jaar oud is sinds de eerste ingebruikname (voor ‘oudere’ woningen van minstens 10 jaar oud kan immers teruggevallen worden op het ‘renovatietarief’ van 6% btw zo alle voorwaarden daartoe vervuld zijn). De klant moet tevens een eindverbruiker zijn, zoals een particulier, maar ook o.m. erkende verblijfsinrichtingen voor bejaarden komen in aanmerking. Tenslotte moet de aannemer in kwestie erop toezien dat de btw-verlaging uitdrukkelijk op de factuur wordt vermeld (waarbij de klant dan één maand de tijd heeft om de factuur en het verlaagd btw-tarief te betwisten).