6% btw bij afbraak en heropbouw: verplicht formulier via MyMinfin beschikbaar
Vanaf 1 juli 2025 geldt een permanente regeling voor het verlaagde btw-tarief van 6% bij afbraak en heropbouw. Hiervoor moet u als koper of verkoper een specifiek formulier elektronisch indienen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wie wil genieten van het 6% btw-tarief voor afbraak en heropbouw, moet sinds 1 juli 2025 een speciaal formulier invullen via MyMinfin. Er zijn vier verschillende formulieren, afhankelijk van de situatie: voor eigen bewoning (1111), sociale verhuur (1112), levering (1113) of langdurende privéverhuur (1115). U vindt deze formulieren op MyMinfin.be door in te loggen, naar “mijn interacties” te gaan, te klikken op “een formulier invullen” en het juiste formulier te selecteren.
Het formulier dient zo snel mogelijk ingediend te worden, en in elk geval uiterlijk op 31 januari 2026 als de afbraak- of heropbouwwerkzaamheden sinds 1 juli 2025 zijn uitgevoerd.
In de periode waarin de formulieren nog niet beschikbaar waren, was het verplicht een speciale vermelding op facturen, compromissen en notariële aktes te plaatsen.