156 gewerkte dagen voor vervroegd pensioen: wat betekent dat voor u als zelfstandige?
De wettelijke pensioenleeftijd blijft 66 jaar en wordt vanaf 2030 67 jaar. Maar door de pensioenhervorming kan u vanaf 2027 mogelijk pas later met vervroegd pensioen gaan.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Gaat uw vervroegd pensioen in na 31 december 2026 dan wordt een loopbaanjaar in principe pas meegeteld voor het vervroegd pensioen als u minstens 156 gewerkte of gelijkgestelde dagen heeft, tegenover 104 dagen voordien. Dit komt overeen met minstens een halftijdse tewerkstelling gedurende een volledig kalenderjaar. Die strengere regel wordt bovendien ook toegepast op uw loopbaanjaren uit het verleden. Jaren waarin u bijvoorbeeld slechts 120 dagen werkte, kunnen daardoor niet langer meetellen, waardoor uw vroegste pensioendatum kan opschuiven.
Bent u zelfstandige, dan hoeft u zich over die nieuwe grens echter geen zorgen te maken. Voor zelfstandigen verandert er op dit vlak niets. Zij moesten ook vóór de hervorming al gedurende minstens twee kwartalen per kalenderjaar pensioenrechten opbouwen om dat jaar te laten meetellen voor de loopbaanvoorwaarde voor het vervroegd pensioen. Dat komt overeen met de nieuwe grens van 156 dagen.
Heeft u een gemengde loopbaan, waarbij u zowel werknemer als zelfstandige was, dan kan de hervorming wel gevolgen hebben. Uw jaren als werknemer worden dan immers aan de strengere grens van 156 dagen getoetst. Werknemersjaren die vroeger wel meetelden, kunnen daardoor wegvallen en uw vervroegd pensioen uitstellen.