15% roerende voorheffing bij VVPR-bis verloren bij huwelijk?
Op dividenden uit een vennootschap is normaliter 30% roerende voorheffing (rv) verschuldigd.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Onder bepaalde voorwaarden geldt in het kader van de VVPR-bis een verlaagde rv van 15%. Zo is o.m. vereist dat de aandelen waaraan de dividenden toegekend worden op naam zijn en uitgegeven zijn sinds 01.07.2013 in ruil voor inbrengen in geld.
Aandelen behouden hun VVPR-bis-statuut zolang ze ononderbroken in volle eigendom aangehouden worden (art. 269, §2, lid 2, 6° WIB 92). De eigendomsoverdracht na een schenking of vererving tussen echtgenoten of in de rechte lijn en de ruiling van aandelen bij een belastingvrije fusie of splitsing leiden echter niet tot het verlies van het gunsttarief.
Zo iemand in het huwelijksbootje stapt, moet een huwelijksvermogensstelsel worden gekozen. Doet u niets, dan valt u onder het wettelijk stelsel. Zowel in het wettelijk huwelijksvermogensstelsel als in het stelsel van scheiding van goederen blijven de aandelen uw eigendom. Er is geen eigendomsoverdracht en dus blijft de voorwaarde vervuld, dat bevestigde de rulingdienst onlangs (ruling nr. 2024.0299).